جراحی مغز و اعصاب شامل تشخیص، ارزیابی و مدیریت جراحی اختلالات سیستم عصبی است. این تخصص اگرچه از 5000 سال پیش و در مصر و ایران باستان انجام می شد، اما در قرن نوزدهم تأسیس شد و در نیمه اول قرن بیستم از طریق درمان ترومای جمجمه و ضایعات توده داخل جمجمه توسعه یافت. پیشرفتهای بعدی در نوآوریهای آنژیوگرافی، سیتی اسکن، MRI، تکنیکهای میکروجراحی، تصویربرداری غیرتهاجمی، بیحسی عصبی، مراقبتهای ویژه، جراحی با هدایت تصویر، و معرفی درمانهای پیچیده رادیویی انکولوژیک و مداخلهای، دامنه عمل جراحی مغز و اعصاب را تغییر داده و گسترش داده است. کاوشهای باستانی نشان میدهد که جراحیهای جراحی مغز و اعصاب ساده در ایران باستان (فارس) به 5000 سال قبل برمیگردد. قرن ها بعد، ابن سینا نورالژی سه قلو را با دقت و به شیوه ای مفصل توصیف کرد.برای دریافت مشاوره از بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران اینجا کلیک کنید
جراحی مغز و اعصاب مدرن در سال 1951 در ایران و در دانشگاه علوم پزشکی تهران (TUMS) تأسیس شد.
فلسفه (باورها و ارزشها)
- همکاری موثر با سایر همکاران و متخصصان
- حرفه ای بودن (همدلی، احترام، رازداری، تعالی و صداقت)
- یادگیری مادام العمر
- پزشکی مبتنی بر شواهد
نتایج مورد انتظار
در پایان دوره کارآموزان باید بتوانند:
- تاریخچه را به درستی دریافت کنید، معاینه فیزیکی انجام دهید، دستور ارزیابی های پاراکلینیکی بدهید، داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و بیماری یا مشکل را از طریق قضاوت بالینی تشخیص دهید.
- روش درمان و مدیریت مناسب را انتخاب و برنامه ریزی کنید
- مشاوره صحیح و موثر با دیگران ارائه دهید
- انجام کلیه اعمال جراحی مرتبط (مغز، نخاع، سیستم عصبی محیطی (PNS) و ستون فقرات به همراه روش های میکرو، سمپاتکتومی، مدیریت درد، براکی تراپی، جراحی های آندوسکوپی و غیره)
- جمع آوری داده ها و آمار پزشکی در منطقه آموزش
- طراحی، انجام و ارزیابی صحیح تحقیقات در زمینه جراحی مغز و اعصاب
- بخش ها و مراکز عمل جراحی مغز و اعصاب را مدیریت کنید
- آموزش بیماران و جمعیت های خاص (در جامعه یا در دانشگاه)
شایستگی ها و مهارت های رویه ای مورد انتظار
شایستگی های مورد انتظار برای کارآموزان در این زمینه عبارتند از:
- ارتباط
- مسلط به زبان انگلیسی و توانایی نوشتن، گوش دادن و استفاده از مقالات، منابع و دست نوشته های انگلیسی.
- گرفتن شرح حال و انجام معاینه فیزیکی (به فارسی)
- سفارش ارزیابی های پاراکلینیکی
- سفارش دارو
- کار گروهی
- مشاوره و مشاوره
- مدیریت واحدهای مربوطه
- مدیریت بیمار
- آموزش و پژوهش
- کاغذ نویسی
- استفاده صحیح از کامپیوتر، اینترنت و برنامه ها و نرم افزارهای معمولی
مهارت های رویه ای (تشخیصی و مدیریتی)
روش های تشخیصی
- بیوپسی (مغز، سیستم عروقی، جمجمه، ستون فقرات، نخاع و PNS)
- پونکسیون کمری
مدیریت و ارزیابی مستمر بیماران در بخش مراقبت های ویژه
روش های جراحی مغز و اعصاب
روش های اضطراری
- رفع فشار (نخاع و مغز)
- رفع شکستگی (جمجمه و ستون فقرات)
- تخلیه هماتوم
- کشش
رویه های انتخابی
- درمان بیماری ها و مشکلات مادرزادی
- درمان بیماری ها و مشکلات دژنراتیو
- درمان بیماری ها و مشکلات عفونی
- درمان بیماری ها و مشکلات تومور
- درمان بیماری ها و مشکلات عملکردی
- درمان بیماری ها و مشکلات عروقی
روش تدریس و یادگیری
- سخنرانی و سخنرانی
- خودخوان
- شرکت در گروه های کوچک
- شرکت در طرح های آموزشی تئوری مانند سمپوزیوم ها، کنگره های علمی، کنفرانس های داخل بخش یا بیمارستان یا بین بیمارستان ها و غیره.
- برنامههای آموزشی بالینی: گزارشهای صبحگاهی، راندها، دورههای بزرگ، تمرین و آموزش بالینی، جلسات مرگومیر و عوارض، تابلوهای تومور، و کلوپهای مجله
- روش های آموزشی الکترونیکی و مجازی
- آموزش های کاربردی در موضوعات مرتبط